„Nejpodstatnějším úskalím je svůj nápad prodat!”

Jan Čapek absolvoval zajímavou cestu od broušení drahých kamenů například u firmy Tiffany v NYC k designu produktů řada  PET lahví Karlovarských minerálních vod, pivních lahví, nábytku,  hraček ve Fatře Napajedla a dalších produktů. Někteří z návštěvníků přednášky J.Čapka v UPPER jeho přístup k práci i výslednou podobu jeho návrhů přisuzovali právě jeho šperkařských začátkům. To, jak finální produkt vypadá, však on sám spojuje spíše s maximálním využíváním možností materiálů a technologií.

1071315-552616

Přednáška nesla název „Produktový design a jeho úskalí”. Jaká největší úskalí s sebou produktový design nese?

Největším  úskalím v práci designera je produkt  prodat. To je zásadní. Nápad domyslet  do posledního detailu a prezentovat jej tak, že klient nakonec chce do  jeho realizace investovat vlastní peníze. Jedině tak má daný výrobek – produkt šanci vzniknout  ale začít  se i vyrábět.

A jak tedy své nápady prezentovat tak, aby neskončily v šuplíku?

Základem je pozorně poslouchat, co daná firma chce. Design je služba značce a je kombinací toho, čím je firma, a toho, co vymyslíte. Je to průsečík přání nebo zadání firmy, vaší představy a zároveň i možnosti technologie.

1071313-539892

Aktuálně jste na volné noze, ale v minulosti jste byl i in-house designer v zahraničí, můžete to srovnat? Co je hlavním úskalím toho být na volné noze?

Zásadní je dělat takovou práci, aby se k vám klient vracel. Potom to funguje. Většina spoluprací s mými klienty neskončila u jednoho projektu. V podstatě jde o proces velmi osobní. Kontakt mezi firmou a designerem je v určitých fázích velmi intenzivní a je třeba si její zástupce  získat a přesvědčit do té míry, aby vám věřili a chtěli s vámi spolupracovat. Lidí, kteří se živí designem a nemusí dělat třeba výhradně  interiéry, není mnoho. A jsem, dalo by se říct, hrdý, že jsem jedním z nich. Ale samozřejmě sranda to není, zakázky  nepřichází  samy.

1071314-552549

Většina lidí, kteří přišli na vaši přednášku byli studenti nebo čerství absolventi. Co byste jim poradil, když se vy sám podíváte zpětně na cestu, kterou jste od školy sám absolvoval? Co byste si přál, aby vám tehdy- na začátku kariéry  někdo řekl?

Přísloví, že štěstí přeje připraveným, zní už trapně, ale opravdu funguje. Člověk musí být připravený a musí být vytrvalý. Tlačte dlouho a vytrvale  na jedno místo a ono to nakonec povolí.

Naši podporovatelé

mmcité, a. s.

TESCOMA s.r.o.

Egoé s.r.o.

TON a.s.