Nadhled se získává časem

Najde se asi jen malé množství lidí, kteří se ještě nikdy neposadili na židli firmy TON. Designová značka z Bystřice pod Hostýnem prodává své produkty do celého světa a tradiční technologie ohýbání dřeva se tam předává z generace na generaci.

Marketingový ředitel TONu Jan Juza přináší pohled na firmu, který snad ne jednomu z nás vnese do hlavy nápad všeho zanechat a stát se jedním z jejich řemeslníků.

Proč bych si měla koupit židli právě od TONu? Tak, máš 30 sekund na to, abys mě přesvědčil.

Rozhodně se musíš přijet podívat, jak ji vyrábíme. Naše výrobky jsou naprosto unikátní, protože na světě jsou v podstatě jen 3 firmy, které dokáží vyrábět stejným způsobem. Naše výrobky jsou kvalitní, české a přírodní.

Díky čemu je TON tak úspěšný?

Je to určitě kombinace hodně věcí. Je tam tradice v řemesle, která se dědí z generace na generaci. Na našich řemeslnících firma opravdu stojí. Dále dobrý marketing, který vytvoří kolem produktů příběh, což je zde docela snadné a samozřejmě dobří obchodníci, kteří to umí face to face prodat. My vždycky říkáme, že marketing jsou náboje a obchodníci střelci.

Co si představuješ pod pojmem dobrý marketing?

Nelhat. My v TONu jsme velmi otevření. Spousta firem jsou jen značky, ale nejsou výrobci. Říkali jsme si, že z toho musíme vytěžit. Ukazujeme tedy výrobu, fotíme v továrnách, ukazujeme naše lidi. Nenastavujeme očekávání přehnaně vysoko. Dále se maximálně věnujeme všem novinářům, blogerům, nehledě na to, jestli jsou třeba z Wallpaperu nebo na začátku kariéry. Vytváříme takhle pevné vazby a mnohokrát se nám to už vrátilo.

V jakém vztahu je u vás marketing – design?

Vzájemně propojené – dělat marketing produktům se špatným designem by bylo o dost těžší. Stejně tak, jako by se obchodníkovi prodávalo nelehce z nevhodných propagačních materiálů.

21_dmy_ton_01

Máš nějaký „marketingový vzor“?

Obecně jsem vzory nikdy moc neměl. Snad bych jen řekl, že se mi např. líbí přístup pana Dědka z Jablotronu. Obecně pak ale inspiraci čerpám hodně mimo marketing – v kultuře, v přírodě, ve světě okolo nás, a to se pak snažím přinášet do marketingu. Myslím, že to ale není nic neobvyklého.

Jak se v oblasti marketingu vzděláváš?

Internet, setkávání se s inspirativními lidmi – to je z mého pohledu nejdůležitější.

Zaměřujete se více na B2B nebo B2C?

To záleží na trzích. My prodáváme do celého světa, ale jen v Česku, Polsku, Německu, Slovensku, Rakousku máme vlastní prodejny, takže zde se hodně snažíme cílit i na koncové zákazníky (myšleno tím privátní sektor). V ostatních zemích prodáváme spíše přes dealera – jsme tedy ve vztahu B2B – a ti prodávají dále ve stylu B2C. Je skvělé, že vlastně nějaká česká firma je mateřskou firmou.

Kolik má TON vůbec zaměstnanců?

K dnešnímu dni přesně 862.

Co je v dnešní době váš největší problém?

Potřebovali bychom více šikovných řemeslníků. Nevyžadujeme ani velké zkušenosti. Stačí, když člověk studuje řemeslnou či dřevařskou střední školu nebo má k práci se dřevem vztah. Potom už se jen zaučuje, což u nás trvá přibližně rok.

Kolik lidí máš v týmu ty?

Já plus pět. Z toho čtyři jsou z FMK a jeden z FAME.

To navazuje na mou další otázku. Vidíš nějaké společné znaky lidí z FMK?

Poměrně dobrá orientace v pracovním procesu. Jsou poměrně samostatně uvažující – myšleno tak, že nejsou takoví „kam je postavíš, tam je najdeš“. Už mají představu, jak se pracuje v týmu, jak probíhá projekt, že je dobré jej umět vyhodnotit. Pak už se jen sžívají s danou firemní kulturou a vůbec oblastí, ve které firma (značka) podniká.

V TONu už budeš osmý rok. Dokážeš si představit, že bys dělal něco jiného?

Asi třikrát jsem měl velmi zajímavou nabídku na práci, ale vždy jsem odmítl, protože pořád cítím, že tato značka má obrovský potenciál. Mám štěstí, že jsem blízko obou oblastem, které mě nejvíce baví – design a marketing.

21_designjunction-london

Dobře, tak jinak. Teď si můžeš vybrat jakoukoliv práci na světě, jaká by to byla?

To by byly asi nějaké neziskovky.

Proč neziskovky?

Pomůžu si citátem Václava Havla: „Naděje není to přesvědčení, že něco dobře dopadne, ale jistota, že má něco smysl – bez ohledu na to, jak to dopadne.“

Co nejdůležitějšího ses za těch osm let v TONu naučil?

Že některé věci mají svůj správný čas. Tzn. trpělivosti. To je myslím také to, co někdy absolventům chybí – a je to tak správně. Ti musí mít, v dobrém slova smyslu, chuť věci měnit a posouvat kupředu.  Myslím, že to tak bylo vždycky. Dřív se tomu ale říkalo získávat zkušenosti. Dnes už i absolvent může mít zkušeností poměrně hodně, ale v určitých chvílích potřebuje získat nadhled, a ten se dle mého získává časem.

Co je tvoji největší přidanou hodnotou?

Asi komunikace s lidmi, navazování kontaktů, umění přizpůsobovat se jednotlivým skupinám. Člověk by měl umět komunikovat s designéry, novináři, vysokými manažery, stejně, jako s lidmi z výroby.

Co ti dokáže udělat největší radost?

Když někdo veřejně přizná, že jej inspiroval příběh TONu (naposledy Jakub Janošík v časopisu Forbes – díky Kubo ;o))

Teď ti řeknu několik výrazů a ty, prosím, řekni první, co tě napadne.

FMK: Olga

TON: Milan Dostalík, náš generální ředitel

Kvalita: cena

Zlín: město pro život

Design: svoboda

Já jsem: v pohodě


Sledujte nás
# # #
Naši partneři
# # # # # # #