Od reklam k celovečernímu animovanému filmu

Kouzelná animace stojí za celou řadou reklamních spotů, které jistě znáte. Od Ety přes Korunní až po Májku. Kromě toho vytváří autorské kraťasy a jdou do čehokoliv, co vypadá, že by je mohlo bavit. Ať už jde o komerční nebo vlastní projekty, má Kouzelná jasný rukopis – vše čiší humorem, nadhledem a jinakostí, která je podle Petra Babince pro ně základním kamenem. Proč se zůstávat  ve Zlíně raději než v Praze a co nejvíc pálí studenty animované tvorby? Dozvíte se v rozhovoru.

Petr Babinec

Jak Kouzelná vznikla?

To už je dávno. Byli jsme ve čtvrtém nebo pátém ročníků. Seděli jsme v škole, na FMK v učebně 305 a tehdy z diskuze vzešla potřeba vypadnout ze školy a začít dělat věci po svém. Přesunuli jsme se do továrního areálu Svit, kde jsme vystřídali dvě místa, pak jsme se rozpadli a větší část lidí odešla do Prahy. Já jsem zůstal tady a postupně jsme projekt  začali dávat znovu dohromady. Kouzelná, tak jak je známá v současnosti, bude mít za chvilku dva roky, ale jak je vidět, její příběh je mnohem delší.

Soustředíme se hlavně na animaci, ale děláme i  točené věci. Zaměřujeme se převážně na reklamu, k tomu i na autorské filmy a krátké animáky. Soustředíme se hodně na střih. To jsou hlavní čtyři odvětví, která v současnosti pokrýváme.

Nastaly od vzniku Kouzelné nějaké zásadní momenty, které ovlivnily celé její další směřování a fungování?

Přestěhovali sme se do UPPERu a řekli jsme si, že se celý tým stabilizuje v trvalém  zázemí a nebudeme dělat jen jako freelanceři. A od té doby to tak funguje. Ale vždycky hraje hlavní roli otázka zakázek. Zvlášť u reklamy je toho někdy méně, někdy víc. V tom je tento druh podnikání ošemetný.

Jak už padlo, v Kouzelné vznikají jak reklamy, tak čistě autorské záležitosti. Jak se to odráží v přístupu k dané práci?

Mám říct jiné hledisko než finanční? (smích) Když už něco děláme jako komerci, tak se v tom snažíme vždycky najít to, co nás baví nebo hledáme, jak téma pojmout tak, aby nás bavilo. Vždy to ale děláme co nejlépe jak umíme – to se nemění. Snažíme se všem našim produktům vtisknout jedinečnou tvář a charakter, aby se alespoň trochu lišily od jiných. Komerce si je dnes na první pohled hodně podobná a u nás k odlišnosti pomáhá právě autorský vstup.

Jinak máme práci rozdělenou jednoduše. Když neděláme reklamu, děláme autorské projekty. Je to na přeskáčku, což je super. U autorských věcí se vždy nabijeme energií. Když 3 měsíce animujeme reklamu, už toho máme přirozeně dost. Potřebujeme si vydechnout a k tomu právě naše vlastní věci přispívají skvěle.

Teď už máme pokryté obě části. Dřív to bylo tak, že když jsme udělali reklamu, finančně jsme z ní čerpali na naší tvorbu. Teď jsme ale konečně ve fázi, kdy se obojí pokryje samo.

13

Jde nějak jednoduše popsat styl Kouzelné? Co charakterizuje celou její tvorbu?

Ať děláme, co děláme, vždycky se všechno snažíme dělat jinak, odlišně. To je i důvod, proč nás klienti oslovují, a naštěstí jsou na to taky připravení. Většinou chtějí změnu. Když 4 roky něco vytváří se stejnou produkcí, tak už tam chybí svěží vítr. Oslovují nás s tím, že si přejí abychom do jejich komunikace přidali nějaký další prvek. I reklama musí bavit. Když nás baví vymýšlení a tvorba samotná, pak to baví i diváka a případně i potencionálního zákazníka.

Co teď Kouzelnou čeká? Na co se všichni nejvíc těšíte?

Teď se díky Fondu kinematografie chystáme na vývoj krátkého animáku, který se jmenuje “Na konci světa”. Ten nás bude hrozně bavit. Vize je taková, že do Zlína chceme dotáhnout celovečerní animovaný film. Je to i jeden z důvodů, proč jsme tady v UPPERu začali. Mysleli jsme si ale že  podobná možnost přijde dříve. Animák je ale běh na dlouhou trať. Teď budeme vydávat knížku a audioknihu. K tomu připravujeme aplikaci a příští rok bychom se chtěli vrhnout na vývoj samotného filmu. Jdeme takovou transmediální spirálou, přes všechny formáty až k celovečernímu filmu. Hlavní důvod, proč se do takové výzvy vůbec pouštíme je to, že si myslíme, že právě tento směr navazuje na zlínskou tradici. Je zde škola, která vychovává animátory, takže je v tom logika. Připravovaný projekt je na hodně, hodně dlouhou dobu a věříme, že by mohl udržet šikovné animátory tady ve Zlíně. Samozřejmě, že ve Zlíně  šikovné animátory máme, ale je i spousta dalších, kteří zbytečně odchází do Prahy, kde ale nakonec často nejsou patřičně  doceněni.

Majka Backstage-14

To směřuje k mé další otázce. Může být Zlín epicentrem animované tvorby v Česku?

Tady nejde o to, aby byl epicentrem. Jde o to, aby obor animace  fungoval i mimo Prahu. Vesměs všichni, co tu jsme, jsme si Prahu vyzkoušeli a z různých důvodů se nám tam nelíbilo. Tradice, na kterou navázat, tady je, potenciál taky. Jde jen o to, jak a jakým způsobem tuto výzvu dobře uchopit.

A co tebe konkrétně přivedlo zpět do Zlína?

Praha člověka obvykle semele. Půl roku se snaží zvládat to, proč je  v Praze – kontakty, setkávání s lidmi, kulturu, pak se na to ale často vykašle. Ve výsledku stejně na výstavy nechodí, divadla nenavštěvuje, do kina nezavítá, atd. Spíš jen pracuje a tráví moře času přesuny ze schůzky na schůzku. Praha ho chytne, má z toho peníze, ale že by ho to nějak uspokojovalo? To ne. Je super si to zkusit, ale je fajn pak žít jinde. Ve Zlíně si může člověk dovolit lepší životní úroveň a hlavně se méně stresovat.

Kouzelná vznikla v prostředí univerzity a je to Fakulta multimediálních komunikací, která dává prostor pro rozvoj mladých animátorů. Co by jim měla primárně poskytovat, aby napomáhala tomu všemu, co jsi zmínil?

Škola by měla být o 3 věcech. Řemeslo, získání kontaktů a vytvoření základu toho, čím se může člověk prezentovat, když ze školy vyjde. Bez toho to nemá smysl.

Co by škola mohla udělat pro studenty, je jednoznačné. Poskytnout tolik finančních prostředků, aby mohli točit. V současné době je právě peněz naprostý nedostatek a přitom v minulosti se jich přiměřeně dostávalo. Je to smutné. Studenti jsou v pozici, kdy si svoje filmy logicky sami nezafinancují, škola je časově náročná a většina řeší, jak si zajistit základní věci pro život. Aby měli za co točit je v zájmu všech – školy, města i kraje.

 

6

 

50

 


Sledujte nás
# # #
Naši partneři
# # # # #