Při tvorbě je nejdůležitější svoboda

Lukáš Krnáč je studentem třetího ročníku na ateliéru Design oděvu na UTB. Jeho tvorba je velmi odvážná, inspirativní, sarkastická, jiná. Za tu krátkou dobu už sklidil mnoho úspěchů a vytvořil si rozpoznatelný rukopis. Co je pro úspěch designéra nejdůležitější? Bez čeho se neobejde? To nám prozradil tento mladý kreativec, o jehož jméně rozhodně neslyšíme naposled.

Na střední škole jsi nestudoval oděv, ale animaci. Ovlivňuje tě to nějak v současné tvorbě?

Mám pocit, že na středních oděvních školách se velmi tlačí na technologii, šití standartních věcí, učí, jak se co musí a nemůže dělat.  Myslím, že mojí výhodou bylo právě to, že jsem tyto věci nevěděl, proto mě ve tvorbě asi nic neomezovalo a bral jsem ji s určitou lehkostí. Navíc díky dovednostem, které jsem se naučil na animaci, mohu režírovat krátké filmy pro vlastní kolekce.

Teď při studiu na ateliéru máte dostatek volnosti?

Ano, velmi si toho cením. Svoboda je pro mě při tvorbě nejdůležitější.

Co tě při tvorbě nejvíce motivuje?

V tom, co dělám, chci být co nejlepší, čili mám nějakou vnitřní motivaci, která je dost silná. Chci, aby po mě zůstávaly kvalitní věci. Když netvořím, tak cítím, jak mi něco chybí, nic po mně nezůstává. Taky mě velice motivují někteří spolužáci. Věnují tvorbě všechen svůj čas, makají, hledají nové cesty. Když jsi v prostředí, kde kolem tebe lidé tvrdě pracují, je to ta nejlepší motivace. Vzájemně se velmi posouváme.

Je to více o tvrdé práci nebo talentu?

Určitý talent člověk musí mít, ale pokud na sobě tvrdě nepracuje, tak talent nestačí. Lidé, kteří se zprvu nezdají tak talentovaní, mohou za 2, 3 roky velmi překvapit. Je velmi důležité sledovat aktuální dění z oboru, číst, vnímat věci kolem sebe, přemýšlet o své tvorbě, a to chce obětovat spoustu času.

Co je pro úspěch fashion designéra úplně nejdůležitější?

Umět přemýšlet o tom, co vytvářím a pro koho. Od návrhu, až po marketingové aktivity.

Je tedy pro designéra důležité mít určitý marketingový základ?

Nechci urazit design, ale myslím si, že marketing je minimálně 50% úspěchu designéra. Pokud člověk svou tvorbu neumí prodat, prezentovat, tak tvoří jen pro sebe. Design může být výborný, ale pokud o něm nikdo neví a nikdo ho nevidí, jako by ani nebyl. Do budoucna bych chtěl určitě spolupracovat s někým, kdo mi s propagací pomůže, protože to sám nestíhám.

Jaká propagace nejvíce funguje?

Když ti návrhy vyfotí dobrý fotograf, když se objeví v časopise, známém portálu. Lidé si uvědomí, že je to asi dobré a chtějí to také.

Krnac - leather - PVC - wool

Co vnímáš, že lidé chtějí nejvíce?

Věci, které jsou snadno kombinovatelné, neutrální a potom jsou lidé, kteří jsou rádi výrazní a koupí si něco z mé kolekce! 😀

Jaká móda se nejvíce líbí tobě?

Mám rád výrazné a eklektické věci, ale i strohé a jednoduché. Věci, díky kterým vypadám dobře a cítím se v nich přirozeně.

Co si myslíš, že je pro tvoji tvorbu typické?

Mám rád barvy, nové materiály, kombinace. Ale pokud bychom si odmysleli barvy a materiály, tak jsou to velmi minimalistické věci. Líbí se mi, když je móda uvolněná, sarkastická, ironická, když se nebere moc vážně.

S poslední kolekcí fotbal jsi byl vybraný do několika soutěží, třeba do Mercedes-Benz Prague fashion week. Jak tě napadlo vytvořit tuto kolekci?

Pro semestrální práci jsme měli téma tradice. Nechtěl jsem tvořit nic folklórového nebo podobně, tak jsem přemýšlel, co znamená tradice pro mě. Pocházím z malé vesnice, kde každou neděli běhala půlka mé rodiny po hřišti za balónem. Křičící diváci, bitka, nadávky, vše co je s fotbalem spojené, mi přišlo tak absurdní, že jsem si říkal, že to musí zafungovat. Rozhodl jsem se tedy zpracovat toto téma.

Mimo zablácených lodiček, vyholených čísel na kožiších a fotbalových zranění můžeme na modelech vidět také kočičí hlavy. Co ty měly symbolizovat?

Ty jen měli podtrhnout celou tu absurditu z mého pohledu. Druhá věc je, že vypadají dobře na fotkách a jsou snadno zapamatovatelné, což je důležitý faktor.

krnac3

Máš nějaký vzor?

Líbí se mi přístup Vivienne Westwood. Přes módu se snaží upozornit na různé světové problémy, především na klimatické změny. V rámci přehlídek, nápisů na tričkách, kampaní. Myslím si, že takové věci jsou důležité.

Na co se ve své práci snažíš upozornit ty?

V současné době pracuji na bakalářce, jejíž praktickou část tvoří kolekce vycházející z hříchů. Je to pikantní, odvážné téma. Budu zrcadlit 7 smrtelných hříchů tak, jak z mého pohledu vypadají dnes. Kromě toho, že reagují na aktuální témata, myslím, že každý tam zároveň dokáže vyčíst spoustu dalších věcí. Vizuálně to bude dost výrazná kolekce a možná to někoho dovede k tomu, aby se nad tím zamyslel. Samozřejmě k tomu, aby to lidé mohli přečíst, musím modely trochu přepísknout. Rád tvořím kolekce, které divák dokáže rychle identifikovat a nějakým způsobem se s nimi ztotožnit.

Jak bude vypadat třeba obžerství?

Nechci zobrazit přejídaní, nebo obezitu, ale spíš upozornit na kvalitu toho, co jíme a jak se s tím nakládá u zpracování. Takže obžerství bude odkazovat na krávy a na maso, které kupujeme v supermarketech. Podobným stylem rozebírám každý hřích. Bude to asi nejodvážnější kolekce, jakou jsem doposud vytvořil.

A na co jsi ze své tvorby nejvíce pyšný?

Jsem rád, že oděv studuji teprve třetí rok a už se mi podařilo mít přehlídku třeba na Fashion Live!, Mercedes-Benz Prague Fashio Weeku, což je nejprestižnější přehlídka módy u nás. Lidé si ode mě věci kupují, takže se má tvorba asi líbí. 🙂

12191901_1702430973323182_1913611569302276394_n

11 2

14955992_365218843825110_184300481370146412_n

14117780_324065261273802_8149940950409233553_n

Bez názvu-5

Le-21eme-Adam-Katz-Sinding-Barbora-Bobosova-Kuba-Feranec-Mercedes-Benz-Prague-Fashion-Week-Fall-Winter-2017-2018_AKS6945

13781757_305504863129842_3145824021078620949_n

Naši podporovatelé

mmcité, a. s.

TESCOMA s.r.o.

Egoé s.r.o.

TON a.s.