Pokud kus oblečení není nositelný, je pro mně mrtvý.

Jan Černý je studentem magisterského ročníku na ateliéru Designu oděvu na UTB. Mladý návrhář se inspiruje okolním světem a ve svých kolekcích odráží to, co v životě on sám zažívá. Jan tvoří pánskou módu, ale zároveň prohlašuje, že vše, co dělá, si mohou obléci i ženy. Za krátkou dobu už sklidil mnoho úspěchů. Jeho kolekce byly prezentovány na Mercedes-Benz Prague Fashion Week, Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam nebo na Fashion Live! Slovak Fashion Week Initiative. Momentálně je v pětici nominovaných na cenu CZECH GRAND DESIGN 2017 v kategorii Módní designér roku.

Na co se ve své tvorbě snažíš upozornit? Jak charakterizuješ svojí tvorbu?

Napadá mně jedno spojení – intuitivní menswear. Tvořím především pro mladé kluky, přibližně mého věku a mladší. Baví mně vytvořit něco jedinečného, co jim může rozšířit obzory toho, co si obvykle oblékají. Kluci se nebojí moje produkty nosit a vnímají tu přidanou hodnotu. Ve své tvorbě hledám balanc mezi svým uměleckým vyjádřením, a tím, pro koho to oblečení tvořím.

Které materiály nejvíce využíváš? A proč?

Baví mě pracovat s denimem a pevnějším bavlněným plátnem. Právě bavlna se dobře zpracovává a oblečení drží tvar. Z těchto látek se také krásně trvarují siluety. Mimo to mě poslední dobou baví i šusťák nebo pevná mikinovina.

Mercedes-Benz Prague Fashion Week Jan Cerny

Mercedes-Benz Prague Fashion Week

Uměl by si popsat svůj kreativní proces tvorby?

Mám svůj vlastní způsob tvorby, který je specifický a odlišný. Jsem typ tvůrce, který si musí v životě něco zažít. Mojí inspiraci je okolní svět a to, čím v něm procházím.

Ze začátku potřebuji nějaký čas na sbírání inspirace, až nakonec přijde ten správný impuls, který se stane základem pro mou novou kolekci. Pak potřebuji čas, kdy kolekci neřeším naplno, ale přicházím už s nápady, které si zapisuji. Fotím si „moodové“ obrázky, které nesou myšlenku a vizuál dané kolekce. Takhle mi vznikají jisté reference ke kolekci. Podle těchto referencí si potom stanovím pravidla, kterými se při tvorbě kolekce budu řídit.

Máš za sebou dvě úspěšné stáže. První u Jakuba Polanky a druhá u Cottweiler v Londýně. Bylo pro tebe těžké se jim pracovně přizpůsobit? Je to pro tebe obtížná pozice?

Je to jiné, ale zjistil jsem, že mi to nevadí. Moc mě bavilo tvořit věci v jejich vlastní estetice. Proces tvoření s nimi byl velice kreativní. Bavilo mě vidět věci z jejich úhlu pohledu. Například mě to ovlivnilo i při využití nových materiálů. Vůbec by mi nevadilo ještě nabrat zkušenosti a pracovat pro nějakou jinou značku.

Čím byla inspirována tvá kolekce prezentována na zářijovém Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, SS-18 supported by The Room by Basmatee?

Krátce předtím jsem měl přehlídku v Amsterdamu, byl jsem s rodinou na dovolené a následně jsem letěl do Londýna podívat se na fashion week, takže jsem docela dost času trávil na letištích. Právě tam jsem si uvědomil, jak je to divný prostor, že tam odsud jednoduše nikam jen tak neutečeš. Mísí se tam různí cestující, sekuriťáci, kteří prohledávají tvá zavazadla i tebe. V prostoru, ve kterém se cestující nachází, chybí jakékoliv soukromí.

Právě ty zmiňované  postavičky se pak prolnuly do mé kolekce, v které jsem se snažil zachytit atmosféru anonymního a zvláštního prostředí letiště.

Jaký si měl na kolekci ohlas?

Zpětná vazba byla pěkná. Největší výsledek je nominace na Czech Grand Design nebo otisknutí kolekce ve Vogue Italy, o čemž se mi nikdy ani nesnilo.

Mercedes-Benz Prague Fashion Week Jan Cerny

Mercedes-Benz Prague Fashion Week

Tenhle rok absolvuješ univerzitu. Můžeš nám představit svůj diplomový projekt, na kterém pracuješ?

Moji diplomovou kolekci ovlivňují dva zásadní momenty. První je ten, že jsem změnil proces své tvorby. Na stáži v Londýně jsem zjistil, že síla práce spočívá v systému. Je důležité si najít pracovní systém, který funguje a je efektivní. Takže jsem si udělal technické výkresy v Ilustrátoru na všechny produkty, které chystám. Základ kolekce tím pádem už vznikl takhle. Stanovil jsem si tím jasně daná pravidla. Je to plynulý a jednodušší přechod od nápadu k samotné realizaci.

Druhým momentem je fakt, že mi s šitím kolekce pomáhá můj kolega Boris Král a team se rozšířil o visual directora Alexandera Bel. a communication directorku Magdu Žurkovou. V teamu jsme schopni odvést mnohem lepší a profesionálnější práci. Celá kolekce je tím více orientovaná na produkty, které jsou kvalitně a důkladně zpracované a prezentované.

Mercedes-Benz Prague Fashion Week Jan Cerny

Mercedes-Benz Prague Fashion Week

Jaké zázemí ti poskytuje FMK?

Na Univerzitu Tomáše Bati jsem přišel z gymnázia. Právě na UTB jsem se naučil řemeslu a většinu principů, které využívám ve své práci. Je super, že ve své tvorbě máme na našem ateliéru jistou míru svobody. Podle mně by bylo skvělé, kdyby ve výuce byla větší spojitost se současnou módní scénou. Dokážu si představit přednášky o trendech na dvě sezony dopředu, abychom jako návrháři měli přehled o náladě, která bude vládnout módní scéně. Sám bych také kladl větší důraz na produkt samotný, nejen na myšlenky nebo nápad. Je nutné naučit se vytvořit kvalitně vytvořený produkt. Pokud kus oblečení není nositelný, je pro mně mrtvý.

Na co jsi ve své dosavadní kariéře nejvíc hrdý? Která událost pro tebe znamenala zlom?

Když se ohlédnu zpátky, je to zatím jen krátká doba na hodnocení. Ale podařily se mi věci, o kterých jsem dříve ani nesnil. Pracovat s Jakubem Polankou, mít svoji přehlídku na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku a na Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam. Nebo půlstrana italském Vogue Talents. Velice si vážím ocenění ze zahraničí.

Úspěchů máš hodně. Co plánuješ dál? Jaké máš další cíle?

Živit se tím, co mně baví. Zapsat se jako značka a designér.

Naši podporovatelé

mmcité, a. s.

TESCOMA s.r.o.

Egoé s.r.o.

TON a.s.